|
Reviews
Over
The Dawn:
(SI Music
SIMPIy 65)
|
|
1. Emotional
Target (5:03)
2. Between Dusk And Dawn (4:00)
3. Napoleon Bonaparte (8:17)
4. Hold On (6:38)
5. No Man's Land (4:43)
6. Imperceptible Journal (4:43)
7. Hungry Eyes (4:28)
8. Touchdown (4:24)
9. Comets Rising (5:20)
10. Icarus Before Noon (2:24) |
Ruud Stoker- lead
vocals
Julian Driessen - keyboards
Bert de Bruijne -
bass, backing vocals
Rinus Hollenberg - guitars, backing vocals,
keyboards on "Hold On"
Rob Louwers - drums |
SI magazine
(Jos Baljet)
nov/dec 1994
|
Er zijn veel
muziekliefhebbers geweest die de CD Louise Brooks
van de Haagse vijfmansformatie Timelock pas laat
ontdekten. Want ondanks het feit dat de CD al
enige tijd uit was, leidde deze aanvankelijk een
enigszins sluimerend bestaan. Het nummer Someday
werd steeds vaker op Radio Drie gedraaid en de
plaat begon zowaar steeds beter te lopen. En
terecht zou je zeggen als je luistert naar
hetgeen wordt geboden. Op een enkele uitzondering
na is de groep er destijds in geslaagd een album
te maken dat bol staat van symfonische energie,
tempo en afwisseling. Reikhalzend
werd dan ook uitgekeken naar de opvolger die na
twee jaar in de vorm van The Dawn zijn beslag
heeft gekregen. De aanpak van The Dawn is niet
misselijk. Dat begint eigenlijk met het
fantastische artwork van Mario Baert (voor oudere
lezers van het toenmalige Sym-Info een begrip)
dat van het ochtendgloren op de voorkant via de
dag in het tekstboekje overloopt naar de nacht op
de achterkant van het CD-doosje. Maar voorop
staat de muziek die de heren van Timelock de
afgelopen tijd geschreven hebben en op The Dawn
voor de eeuwigheid aan de mensheid hebben
toevertrouwd in de vorm van een reeks nullen en
enen. Het nummer Touchdown kenden we al van de SI
Compilation Disc Too, maar komt op deze nieuwe CD
tussen de andere Timelock nummers veel beter tot
zijn recht. Zo'n ander nummer is bijvoorbeeld het
sterke uptempo Emotionol Target dat opgehangen is
aan een pakkende gitaarriff en een zeer
herkenbaar refrein. Er komen meer van dergelijke
riffs op deze plaat voor. Het moet dan ook gezegd
worden dat Rinus Hollenberg weer fantastisch werk
heeft afgeleverd, want ook zijn soli zijn van
uitstekend niveau. Daarbij wordt hij zo nu en dan
aangevuld of afgewisseld door het mooie
keyboardspel van Julian Driessen. Let maar eens
op zijn subtiele begeleiding in het dik acht
minuten durende Napoleon Bonaparte, dat overigens
door de groep op een fantastische manier is
uitgewerkt. Of naar het begin van het langzame
Hold On. Daarin is bovendien een hoofdrol
weggelegd voor Ruud Stoker die over het algemeen
wat lager is gaan zingen, wat zijn toch al prima
en vooral eigen stemgeluid alleen maar ten goede
is gekomen. Dat de band ook echt kan rocken
bewijst ze wel met No Man's Land waarin de muziek
van Dream Theater en Rush gecombineerd lijkt te
zijn. Met een akoestisch nummer als Imperceptible
journal maakt de groep de afwisseling die op The
Dawn te horen is eigenlijk compleet.
Je mag dus ook
gerust zeggen dat Timelock met deze nieuwe plaat
wederom een uitstekend volwassen produkt heeft
afgeleverd dat in alle opzichten laat horen dat
de groep gegroeid is. Dat daarbij gelukkig geen
jeugdige speelsheid verloren is blijkt wel uit de
overgang van Comets Rising naar het slotstuk
Icarus Before Noon. Bijzonder en origineel.
|
Aardschok
(Michel van de
Moosdijk)
februari 1995
cijfer 8,3 |
Dat het
peil van symfonische rock in Nederland er zijn
mag wordt op de tweede CD van het Haagse Timelock
nog eens onmiskenbaar bewezen. In alle opzichten
is 'The Dawn' een verbetering ten opzichte van
het in 1992 verschenen 'Louise Brooks'. Er is
sprake van mooie, gestroomlijnde composities en
de produktie is fris en helder. Het plaatje heeft
gewoon een sprankelende sound. Weliswaar zijn de
invloeden van Rush (Napoleon
Bonaparte") en in mindere mate Queen (het
tussenstuk in Hold On") hoorbaar, maar
dat is natuurlijk geen schande. Timelock heeft in
tegenstelling tot labelgenoten November
(gelukkig) gekozen voor veel tempo- en
sfeerveranderingen. Er zit een hoop afwisseling
in de tien nummers (waaronder de prima
instrumental Icarus Before Noon") en
in Ruud Stoker heeft men ook nog een behoorlijke
zanger (weliswaar met 'n licht Nederlands
accent). Daarnaast liggen ook
de instrumentalisten ver boven het landelijk
gemiddelde. Je moet er even voor gaan zitten,
maar neem van mij aan dat je als fan van
symfonische rock bij Timelock allerminst in de
kou komt te staan. Wie volgt? |
Tros TV-krant
(HR)
januari 1995 |
Timelock,
volwassen
Wie nog steeds denkt dat de beste symphonische
rock uit Engeland afkomstig is, komt deels
bedrogen uit. Oké, groepen als Marillion, Pink
Floyd en Genesis zijn nagenoeg ongenaakbaar, maar
onze eigen symphonische bands als PTS, For Absent
Friends en Marathon zijn volwassen geworden en
leveren uitstekende albums af. Ook 'The Dawn', de
tweede cd van het Haagse Timelock, mag er
zijn.
Met het beloftevolle debuut 'Louise Brooks' werd
al een flinke, hechte basis gelegd in het sympho
wereldje. In vergelijking met het debuut is de
band meer gerijpt en met een iets steviger aanpak
klinken de tien nummers ook compacter, waarvan de
pakkende opener 'Emotional Target' en het lange
'Napoleon Bonaparte' tot de absolute uitschieters
behoren. Vooral de manier waarop Timelock omgaat
met de arrangementen en de intelligente opbouw
van de composities is verrassend.
Naast het puntige, briljante gitaarspel van Rinus
Hollenberg en de harmonieuze toetsen van Julian
Driessen weet zanger Ruud Stoker zich moeiteloos
staande te houden met overtuigend gedragen
zanglijnen. Neem eens de moeite 'The Dawn' van
Timelock of een van de albums van bovenstaande
bands te beluisteren. Ik wil wedden dat je dan op
slag verkocht bent. |
Hitkrant
(****/ML)
januari 1995 |
Voor de
fans van symfonische muziek was 1994 een absoluut
rampjaar. Rond de jaarwisseling verscheen er
echter toch een lichtpuntje aan het einde van de
tunnel: The Dawn, de uitstekende nieuwe CD van
het Nederlandse Timelock. Dit vijftal maakt
symfo-rock met een grote S. Er wordt geweldig
gemusiceerd, de songs zijn meeslepend en prachtig
gearrangeerd.
Timelock is het grootst bewaarde muzikale geheim
van Nederland. En daar moet nodig verandering in
komen!
|
Watt 1995
(Ico van Rheenen) |
Saga zou
er trots op zijn geweest. Hadden deze peetvaders
van de popgerichte symfonische rock The Dawn in
plaats van Steel Umbrellas uitgebracht, dan
hadden we weer even mogen hopen op nieuwe
gloriedagen voor de Canadezen. Alle eer komt
echter toe aan het Nederlandse Timelock, die met
deze hoogst professionele tweede release hun
grootste inspiratiebron naar de kroon steken.
Referenties aan het baanbrekende gitaarspel en de
onderkoelde maar meewarige vocalen van,
respectievelijk, Saga's lan Crichton en Michael
Saaier zijn er nog volop, maar zijn inmiddels
omgebogen naar een sfeervol, draagkrachtig, eigen
geluid. Bij vlagen alleen nog ontkracht door de
ietwat matige achtergrondkoortjes en de soms te
ver gezochte teksten. Wat mij betreft had ook het
obligate instrumentaaltje in de oefenruimte mogen
blijven en was ik van een extra vleugje pit
(lees: Rush) zoals in Napoleon Bonaparte niet
vies geweest. "De Nederlandse symfo zit in
de lift", zo pluimde collega Begas
Timelock's prima debuut Louise Brooks. Hij had
gelijk. Timelock heeft nog een paar etages te
ovenbruggen, maar die lift komt ooit wel boven. |
People.cs.uu.nl
(Jurriaan Hage)
|
As far
as I know this is the only band in the SI stable
that has 'regular' airplay on the national radio
(Carola on Radio 3). This might lead you reader
to conclude one of two things: either they make
commercial shit not in anyone's interest or they
are top notch in the SI stable. I think neither
and both. First of all, their music is neo so has
to be on the commercial side of progressive rock,
but it's not commercial compared to
non-progressive efforts. On the other hand they
certainly aren't the best band around in the SI
stable, but they certainly aren't the least
either. The sound is heavy, maybe even hard rock,
but this is mostly because the guitar work is
quite heavy and the stadiumrock vocals and
harmonies, but to a lesser extent than is usual.
It's better to look at this band on their own
merits: heavy symphonic rock, not overly complex
but very much thought given to melodic content
and the songstructure is prominent. The drumming
and the riffs make the difference in drawing the
line between this band and the more accessible
AOR and rock music. Although all the renditions
have a certain freshness, some songs clearly do
not make it in my opinion. The second song is a
standard rock song. The third is better with
enough tempo changes and even harmonies, all in
all somewhere in between bands like Marathon or
Threshold. Hold On sounds very familiar and is a
very accessible ballad (a bit of Europe, a bit of
Asia). The guitarwork in the fifth song is very
reminiscent of U2, though some Dream Theater
shines through. Imperceptible Journal (what a
title) is an acoustic ballad (the other ballad is
played on the piano, so we haven't had that yet),
will Hungry Eyes has a good intro, but a bad
chorus. This is also the problem with Touchdown
in my opinion, and I believe this is the song
that had airplay. It's very AORish and might
attract some attention on the stations made
available to that music in the States but not
here. The last two songs (being in a sense
connected) are the best songs with the first one.
Both the structure and the melodies are fine as
well as lyrical content. Between the two songs we
have a spoken interlude taken from the film
Quatermass and the Pit.
Concludingly I'd say accessible music in the
heavier vein, but sometimes a bit too obvious.
Notable positive exceptions are 1, 9, 10 and
maybe no. 6. |
PLANET
PUL INDOORS
10 JUNI 1995
DE NIEUWE PUL-UDEN
SI Magazine
(Wilco Barg) |
Dit jaar
geen open luchtconcert in Uden. Men was, wijzer
geworden door het slechte weer van vorig jaar
uitgeweken naar De Nieuwe Pul, dat achteraf
gezien alleen maar als een goede beslissing kan
worden betiteld. Regen ontsierde opnieuw de dag
en had een buitenconcert bij voorbaat
uitgesloten. Daarnaast zorgde het voor grote
vertragingen en files op de wegen richting Uden.
Timelock was nu de eerste band met een langere
setlist, die voornamelijk bestond uit het
steviger werk van Louise Brooks en The Dawn. Men
had er duidelijk zin in en speelde ongeremd. Als
vanaf een kansel bezag zanger Ruud Stoker zijn
gehoor, en liet zijn vocale uitbarstingen
geregeld vergezeld gaan van wijdse gebaren
waarbij de band zich als een hechte eenheid door
het repertoire heen werkte. leder volgend nummer
bracht hen een treetje dichter naar het
hoogtepunt van de show, die uiteindelijk werd
bereikt met The Seance. |
|
|