|
Reviews
Over
Louise Brooks:
(SI Music
SIMPIy 20) |
|
1. Love
Triangle (4:59)
2. The
Killing (5:12)
3. Secret
Mission (3:16)
4. Someday
(5:27)
5. Louise
Brooks (6:41)
6. Welcome
To Welfare (3:47)
7. P.I. Exit
(4:20)
8. Genoa
(2:18) (instrumental)
9. Skyline
(5:39)
10. The Seance
(10:42)
a) Silent Manor
b) Forbidden Games
c) The Navigator
d) Friends Below
e) Rue De Rivoli (instrumental) |
Ruud Stoker - lead
vocals
Julian Driessen - keyboards
Bert de Bruijne -
bass
Rinus Hollenberg -
guitars, keyboards,
drum programming, backing vocals |
SI Magazine
(Jos Baljet)
november 1992 |
Eén
van de mooiste en meest fascinerende vrouwen in
de geschiedenis van de cinema was Louise Brooks
(1906-1985). Hoogtepunt in haar filmcarrière was
de rol van Loulou in de stomme film Die Büchse
Der Pandora. Naar haar is de debuut-CD van de
Haagse viermans-formatie Timelock vernoemd,
hoewel we eigenlijk niet eens van een debuut
mogen spreken. Want feitelijk is Timelock het
logische vervolg op The Last Detail dat met de CD
At Last... The Tale, de CD-single The Wrong
Century en een SI Compilation Disc-bijdrage is
bijgeschreven in de symfonische annalen en dat
door muzikale meningsverschillen een punt achter
de groep zag gezet. Zanger
Ruud Stoker en toetsenist Julian Driessen
besloten verder te gaan en riepen daarvoor de
hulp in van gitarist/engineer/ producer/
arrangeur/ songschrijver Rinus Hollenberg samen
met wie Driessen ooit deel uit maakte van Ywis.
Daarnaast kon ook gerekend worden op de steun van
bassist Bert de Bruijne die als gastmuzikant ook
al te horen was op At Last... The Tale. Muzikaal
gezien zijn er op de CD Louise Brooks
logischerwijs raakvlakken met het werk van The
Last Detail te horen, maar Timelock gaat verder
waar eerstgenoemde gebleven is en blijkt aan
overtuigingskracht alleen maar gewonnen te
hebben. Niet in de laatste plaats is dat het
gevolg van de uitstekende high-tech productie van
Hollenberg. De drumsound klinkt powervol en
modern, terwijl dat laatste ook geldt voor de
geavanceerde keyboardgeluiden. Daarnaast blijkt
Hollenberg een meer dan uitstekend gitarist te
zijn die snelheid aan melodie weet te koppelen
zoals goed te horen is in deel IV van het epische
en bijna elf minuten durende The Seance dat in de
vorm van het instrumentale deel V: Rue De Rivoli
een even authentiek als origineel einde kent.
Daaraan vooraf gaat een aantal heel verschillende
songs die een ding met elkaar gemeen hebben: het
herkenbare zanggeluid van Stoker die weliswaar
over een heel goede stem beschikt, maar - nu de
muziek op Louise Brooks zoveel beter klinkt en is
als het vroegere materiaal - af en toe wat dun
klinkt. Dat wordt overigens weer gecompenseerd
door de prima achtergrondvocalen zoals die
bijvoorbeeld goed naar voren komen in het refrein
van de uitstekende uptempo openingstrack Love
Triangle. In het ontroerende nummer Someday laat
de groep zich van een heel andere kant horen. Het
rustige piano-intro wordt ondersteund met een
hele mooie sopraansax-solo waarna het nummer heel
sterk uitgewerkt is tot een top-symfo ballad met
alles erop en eraan. Een totaal ander nummer is
de instrumental Genoa waarmee Hollenberg een
geslaagde poging doet Karl Groom (Shadowland)
naar de kroon te steken. Misschien is het
tenslotte wel de uptempo titeltrack, of anders
het van 'haunting breaks' en een acoustisch
gitaarsolo-intermezzo voorziene Skyline, die het
beste aangeeft dat de band er op een uitstekende
manier - op een enkele uitzondering na - in
geslaagd is om een album te maken dat bol staat
van modem klinkende symfonische energie, tempo en
afwisseling. Vergelijkingen moeten dan ook
gezocht worden met groepen die aan een dergelijke
omschrijving voldoen; Saga, Styx, een beetje
Queensryche, misschien zelfs wat Deep Purple
vanwege het prominent aanwezige Hammondorgel of
de steviger kant van Marillion (Hooks In You/In
communicado) maar de groep is verre van een kloon
en de overeenkomsten zijn eerder te vinden in
sfeer en aanpak dan in kopieerwerk.
Hoe dit
alles ook zij: als we de CD Louise Brooks dan
toch als dedebuut-CD van Timelock beschouwen (en
waarom ook niet nu Stoker, Driessen, Hollenberg
en De Bruijne echt iets nieuws laten horen), dan
is het wel een voorbeeldig debuut.
|
Metal Hammer / Aardschok
(Gerd-Jan Vleugels)
april 1993
cijfer 8
|
In het Haagse
Timelock vinden we de overblijfselen van
residentiegenoten The Last Detail (zanger Ruud
Stoker en toetsenist Julian Driessen). Net als
For Absent Friends staart ook Timelock zich niet
blind op complexe, lang uitgesponnen
symfo/progressieve rock. Men richt zich liever op
compact gestructureerd materiaal met tussen kop
en staart voldoende bewegingsvrijheid en veel
aandacht voor refreinen.
Timelock heeft compositorisch beduidend meer te
bieden dan The Last Detail. Is het de
afwisseling, de verfijndere arrangering, het
gitaarwerk (Rinus Hollenberg) of de sterkere
line-up? Wie het weet mag het zeggen. Feit is dat
Timelock uiterst stabiel debuteert waarbij
invloeden van Styx en Saga door het hoofd
flitsen. Vooral de tweede helft van de CD laat
een prima indruk achter. Uitschieters zijn dan
ook Louise Brooks" (het titelnummer,
niet de actrice), Welcome To Welfare",
P.l. Exit" en Skyline"
waarin subtiliteit en herkenbaarheid hand in hand
gaan.
Alleen het afsluitende The Seance"
klokt boven de tien minuten, de rest zit op een
gemiddelde van vijf minuten. Liefhebbers van
volwassen en keurig geproduceerde melodieuze rock
op symfonische basis moeten zeker luisteren. En
dat Timelock een eigen gezicht toont en ook
tekstueel sterk voor de dag komt zal
internationaal gezien zeker aanspreken. |
Progarchives
(Henk van der Hoff)
|
It's
really unbelievable that this album is hardly
reviewed yet. It could have something to do with
the availability of the album. I bought this one
after I heard the title track on a
SI-sampler. SI was the label back then, was very
ambitious for progressive music in the early
nineties but unfortunately couldn't keep up the
business and disappeared. But I still thank them
for the samplers, I discovered a lot of bands
thanks to them. This was one of the better
songs on their first sampler. A very nice title
track with a great guitar solo at the end.
Another very interesting song is The Seance,
handling about a popular habit in earlier days
where people conjured up spirits in so called
seances. Very nicely expressed in this song. The
other songs are practically well-matched to one
another, each song very pleasant and of high
quality. I almost want to give 5 stars really,
it's that good but we have to stay critical,
there are far better masterpieces around and so I
can go to only 4, but in fact it's 4.5. Well done
Timelock !! |
DUBBELCONCERT EVERON/TIMELOCK
15 OKTOBER
1993
NIEUWE PUL
- UDEN
SI
Magazine
(Martin Duimel)
|
De avond
in Uden werd geopend door Timelock. En hoe. De
band heeft een verschrikkelijk lekker
live-geluid, waarin virtuositeit en gevoel voor
melodie samengaan met een toegankelijke sound.
Drummer Rob Louwers vormt met verschrikkelijk
harde klappen en in tandem met het solide
ronkende baswerk van Bert de Bruijne de
oerdegelijke basis voor de behoorlijk eigen
klinkende Timelocksound. Daarbij steelt gitarist
Rinus Hollenberg voortdurend de show; dynamisch,
spetterend akkoordenwerk en flitsende solo's
waaruit opvallend veel vernuft klinkt; altijd
smaakvol en nooit opdringerig spelend geeft hij
de muziek bijna ongemerkt een extra dimensie.
Zanger Ruud Stoker klinkt op studio opnames soms
een beetje bibberig, maar live 'gaat' hij er echt
voor en kent nauwelijks een zwak moment. De
driestemmige koortjes (met De Bruijne en
Hollenberg) zijn een lust voor het oor.
Toetsenist Julian Driessen maakte bij het concert
eerder dit jaar in De Boerderij een wat
gedesoriënteerde indruk maar wist zich meer dan
te rehabiliteren. En dat is verheugend want met
name met Ywis bewees Driessen zich ooit als
iemand die het Europe-geluid uitvond voordat
Europe dat zelf deed. Met de gehele debuut-CD
Louise Brooks en Touchdown (SI Compilation Disc
Too) op het repertoire een prima concert dat
vooral naar meer smaakte. |
SI
DUBBELCONCERT TIMELOCK/LANDMARQ
1 MEI 1993
BOERDERIJ -
ZOETERMEER
SI
Magazine
(Erik Neuteboom)
|
Het
dubbelconcert op deze aardig afgekoelde
zaterdagavond trok redelijk wat bezoekers. Zij
zagen het Hollandse Timelock de spits afbijten.
Gitarist Rinus Hollenberg en toetsenist Julian
Driessen draaien al langer mee; de kennismaking
gaat in wezen terug tot het Haagse Ywis. Dat was
smaakvolle symfonische rock anno 1983. Tien jaar
later houdt Timelock het meer op progressieve
rock met de nadruk op het laatste. Opvallend was
hoe hecht de groep live klonk, zeker als je in
aanmerking neemt dat het hier een eerste optreden
betrof. In de personen van bassist Bert de
Bruijne en drummer Rob Louwers beschikt Timelock
zelfs over een van de meest hechte ritmetandems
in de symfoscene. Gitarist Hollenberg steelt
regelmatig de show met zijn virtuoze, door merg
en been gaande spel. Julian Driessen blijft
hierbij wat achter; hij speelt smaakvol maar een
tikje onopvallend. Enkele goed gedoseerde
bevlogen momenten zouden op zijn plaats zijn.
Bepaald niet onopvallend is zanger Ruud Stoker.
Op zijn zang is live hoegenaamd niets aan te
merken - die is wellicht nog een stukje sterker
dan op de Timelock-cd Louise Brooks - maar zijn
enthousiasme sloeg niet echt over op het publiek.
Of hij het te hard probeert, het materiaal te
onbekend is of beide blijft de vraag maar de
aanwezigen keken tot op zekere hoogte de kat uit
de boom, wat ook niet geheel verwonderlijk is bij
een eerste optreden. Pas na het laatste nummer
The Sceance, voor de gelegenheid uitgerust met
een nieuw, bombastisch einde, kreeg de groep het
luidruchtige applaus waar ze zo hard voor gewerkt
hadden. Al met al, hoewel op punten nog voor
verbetering vatbaar, een indrukwekkend
podiumdebuut. |
|
|