|
Reviews
Over
Buildings:
XYMPHONIA
XYM 1007
|
|
1. Species
Of One (5:54)
2. The Sheltering Sky (7:50)
3. Afterlife (Philo Says) (7:46)
4. Memories Of An Identity (4:48)
5. Between Frontiers (4:44)
6. Waiting For The Punchline (6:52)
7. Ben Mundo (2:21)
8. Moonchild (7:34)
9. We Can Not (4:24) |
Ruud
Stoker - vocals
Julian Driessen - keyboards
Bert de Bruijne - bass
Ronald Demilt - guitars
Mike Boekhout - drums
|
Progwereld
november 2008
(Dick van der Heijde) |
Timelock
doet het nog steeds. Deze uit Den Haag afkomstige
formatie rondom zanger Ruud Stoker, toetsenist
Julian Driessen en bassist Bert de Bruijne maakt
al bijna twee decennia lang furore met een
aanstekelijke vorm van neo-progressieve rock. In
de jaren 90 bracht het legendarische SI-label de
eerste twee albums van de band uit, "Louise
Brooks" in 1992 en "The Dawn" in
1994. Het succes lonkte. Echter met het crashen
van SI zette voor Timelock een oorverdovende
stilte in die acht jaar zou duren. In 2002
verscheen met een nieuwe drummer en gitarist het
album "Circle Of Deception". Er
ontstond een nieuw elan maar daarna leek het toch
gedaan voor de band. Geheel onverwacht is daar
dan toch in 2008 weer een nieuwe cd. "
Buildings" heet de plaat en ik ga als een
ware makelaar dat werkje eens flink onder de loep
nemen.
Voor
dit vierde album dat ik beslist niet wil
beschouwen als een achteraankomertje of anders
gezegd als een aanleunwoninkje zijn de posities
van drummer en gitarist wederom door andere
muzikanten ingenomen. Achter het drumstel zit
Mike Boekhout. Hij speelde al een keer eerder bij
de band. De gitaar hangt om de schouders van
Ronald Demilt. Vooral het sprankelende gitaarspel
van deze Demilt heeft "Buildings" een
lichtvoetigheid gegeven die de band prachtig
staat. Er hangt een soort ingetogenheid over het
album die op hun eerdere cd's nog niet zo te
vinden is en daarom maakt "Buildings"de
Timelock-cirkel behoorlijk rond. Dat Timelock met
het verstrijken der jaren nogal heeft ingeboet
aan uitbundigheid is dan ook absoluut geen
probleem. Elk album is goed voor wat het is.
Toch
heeft "Buildings" genoeg typerende
Timelock kenmerken. Zo klinkt de hoge, vaak
aandoenlijke zang van Stoker emotioneel als
altijd en weet deze weer heerlijk te baden in
meerstemmigheid. Stoker bewerkstelligt op dit
album een gevoel dat het midden houdt tussen
nostalgie, melancholie en lef. De toetsenpartijen
van Driessen krijgen meer dan ooit de ruimte. Ze
vormen het ideale bindmiddel met hun vaak
sfeervolle bedoelingen. Driessen is de perfecte
binnenhuisarchitect, lekkere thema's, lekkere
solo's. Ook baant de brommende bas van de Bruijne
zich weer zeer melodieus door de muziek heen. Hij
speelt de kalk weliswaar niet van de muren -
comfortabel is het wel.
Timelock
heeft het in zich om zonder spectaculair te doen
boeiend te blijven. "Buildings" telt
negen nummers. Acht daarvan zijn van eigen
makelij en het negende is een cover van het For
Absent Friends nummer We Can Not.
De uitvoering daarvan is weliswaar uitstekend,
toch sla ik de eigen creaties hoger aan waardoor
dit slot van het album eigenlijk nogal misplaatst
is. Het geeft een rare wending aan de fijne flow
van het album. Je zou het kunnen zien als een
soort van bonustrack maar dat is het niet.
Al
met het eerste nummer, Species of One
zit je direct in de juiste stemming. Deze
mid-tempo opener is met z'n lyrische melodietjes
een goede binnenkomer waarbij nieuwkomers
Boekhout en Demilt danig opvallen. Het nummer
krijgt een fijn vervolg met ontwapenend materiaal
dat hoofdzakelijk te omschrijven is als ballads
met mid-tempo passages. De machtig mooie
intensiteit doet me trouwens erg denken aan de
Maltese band Different Light. In Waiting
For The Punchline gaat het tempo wat
omhoog en valt er even ouderwets te genieten van
orgelklanken. Ben Mundo is
een kort instrumentaal nummer dat met z'n
gedragen karakter goed past bij het rustige begin
van de plaat. Moonchild,
het laatste van de eigen nummers, gaat ook
ingetogen van start, echter het ontaardt in een
levendig stuk met expressie in de zang,
ontketendheid in de toetsen en felheid in de
drums. Feitelijk is dit nog niet het eind van het
album, gevoelsmatig wel.
Al
met al is dit een schijfje met marktwaarde. Het
rustige karakter geeft een meerwaarde aan het
oeuvre van de band die je niet mag missen. Het
album duurt weliswaar vrij kort, maar dat is
juist de kracht. Wel gaat het me wat ver om dit
album on(t)roerend goed te noemen. |
Io-pages
(André
de Waal) |
Over een
tijdslot gesproken: het is inmiddels alweer 6
jaar geleden sinds de vorige CD, Circle of
Deception. Maar net als je het niet meer
verwacht, komt Timelock - ontstaan uit de
legendarische jaren 80 bands Ywis en The Last
Detail - met een nieuwe CD met acht eigen songs
en één cover van For Absent Friends (We Can
Not). De harde kern is nog steeds bij elkaar:
Ruud Stoker op zang, Bert de Bruijne op bas en
Julian Driessen op toetsen, met ondersteuning van
new boys gitarist Ronald Demilt en drummer Mike
Boekhout. Gebleven is die aparte stem van Stoker,
je vindt die geweldig of alle rillingen lopen
over je rug. Ook gebleven is de melodieuze aanpak
van de songs die sterk toetsengedreven zijn met
regelmatig een lyrische gitaar er overheen. Dit
zorgt voor lekker in het gehoor liggende, meestal
lange songs (variërend van 4:24 tot 7:46
minuten). Alleen de sfeervolle instrumental Ben
Mundo duurt korter met 2.21 minuten. Maar het
moet gezegd worden dat het toch lijkt of de tijd
nu vat heeft gekregen op de mannen, want de songs
zijn niet altijd even scherp. Het klinkt allemaal
iets te makkelijk in mijn oren. Een beetje
scherper en spannender had het wat dat betreft
wel gemogen. Wellicht dat dit live het geval zal
zijn, want we mogen absoluut blij zijn dat
Timelock weer onder ons is. Website:
www.timelock.eu. |
Progarchives
december 2008
(Henk van der Hoff)
|
A total
surprise this fourth release by Dutch neo band
Timelock, one of my favourite underdogs through
the years. Looks like I'm about the only one who
reviews this band. Well, I must admit their
albums are not really everywhere around in the
stores, certainly not abroad. When I saw this one
I bought it immediately because you never know if
you get another chance. I didn't expect a fourth
album actually because of the long time between
their albums. You just don't know if they are
using a lot of time for their next or whether
they are eventually disbanded.
They're not obviously and listening to the first
three songs one might say, they are still alive
indeed ! Three good songs to open the album and
getting me in the right mood. On the other hand I
detect a lack of the energetic style of their
previous album, Circle of Deception. That album
was going in the direction of heavy prog almost
but this album shows the softer side of Timelock.
And when the album goes on it even becomes more
and more obvious.
I don't know if it was a deliberate choice of
Timelock to do Buildings this way or if it just
turned out this way after composing each
individual song. Whichever it was, it has become
an almost mellow sounding album, the quality is
still there and if I'm in the mood for music like
this, no problem but if I would have wanted
anything like Circle .. forget it, this is
totally different. Because I absolutely loved the
predecessor and it's style and sound, gave that
one 4 stars because of that and regard this as
somewhat less in those respects I will give this
3 stars. Recommended for lovers of the easier
side of IQ.
|
|
Progarchives
april 2009
(Tarcisio Moura)
|
Timelock
is an interesting band from Holland that I had
the opportunity to know sometime in the past two
years. Although I found their songs of good
quality a certain lack of overall direction on
their CDs did not move me enough into writing a
review. And I guess I wouldn´t bother to listen
to their new stuff if my friend and PA colleague
Henk (Progrules) didn´t recommend it. Since he
knows my tastes fairly well I decided to take a
shot.
Ok, this is not a very original stuff: simple,
melodic rock with strong prog influences. What
differs this new album from the previous ones is
that they seem to find their style, as the CD as
a whole has a very convincing sense of direction
and appealing sound. And believe me, nowadays you
don´t find too many albums that has strong cuts
from beginning to end. I find it hard to compare
them to other bands, but I guess there´s a kind
of Saga feel on Buildings: like that group their
tunes seem deceptively simple at the first
listening while they are in fact very well craft
and arranged. I specially like the guitar work of
Ronald Demilt and also the very tasteful
keyboards of Julian Driessen.
It´s hard to point a highlight, since most of
the tracks are really precious small gems. I only
wish the instrumental Ben Mundo could be longer
and more well developed. The more experimental
side of the group is also present on the two last
tracks Moonchild and We Can Not (the Saga
connection comes in mind again, but not quite).
Conclusion: very pleasant album and very
promising too. If you like melodic rock with a
prog twist, go for it! You won´t be
disappointed. I´m looking forward to hear their
next works. Not really essential on a site like
PA (it would be a 5 star rating in a melodic rock
one), but more than just good. 3,5 stars overall. |
september 2008
Ruud Stoker |
Eindelijk is het
dan zover, de nieuwe CD van
Timelock: Buildings
De laatste jaren
hebben wij veel tijd geïnvesteerd om een
waardige opvolger van Circle Of
Deception te maken. En ik kan je vertellen
dat wij daar ruimschoots in zijn geslaagd. Door
muzikale verschillen zijn er enkele mutaties in
de line-up aangebracht. Ronald Demilt heeft de
zes snaren van Martin Hendriks overgenomen en
Mike Boekhout heeft de drumkit opgepakt van Rob
Boshuizen. Wij hadden in ieder geval één doel
voor ogen: de overtreffende trap toepassen. Hoe
doe je dat en waar begin je. Wel, met de komst
van Ronald en Mike kreeg Timelock tijdens de
eerste try-outs de chemie die een band nodig
heeft. De songs kregen meer vaart en symfonische
diepgang. Vooral het gitaargeluid en de inbreng
van Ronald speelde daarbij een grote rol. Mike
bleek met Bert de ideale tandem te zijn om een
stevige basis voor de songs neer te zetten.
Wij hebben enkele songs opgepakt die ten tijde
van Circle of Deception onafgemaakt op de plank
zijn blijven liggen en hebben deze verder
uitgewerkt. Alsof zich een soort magie openbaarde
klonken de songs melodieuzer en ontdekten wij dat
dit de nieuwe koers was welke wij op wilden. Door
de geweldige inbreng van allen kreeg ik als
tekstschrijver ook nieuwe impulsen. Dit mondde
uit in teksten welke ik nooit voor mogelijk hield
dat ik dit op papier kon krijgen.
Een voorbeeld daarvan is het nummer Afterlife
(Philo says). Deze song behoort
beslist tot mijn favorieten. Ronald en Julian
hebben het raamwerk bedacht. De song begint als
een ballade maar halverwege start er een tweede
episode. De tekst gaat over Philo van
Larissa, een Grieks filosoof die
zon 160 v. Chr. leefde. Hij beschrijft in
zijn verhalen de totstandkoming van enorme
bouwwerken. Afterlife (Philo says)
is opgedragen aan allen die ver van huis aan
enorme bouwwerken hebben gewerkt maar door
uitputting vaak nooit de totstandkoming hebben
mogen meemaken.
Een ander voorbeeld is het nummer Species
Of One. Ik ben hiervoor geïnspireerd
door de afleveringen van de science fiction serie
V dat jaren geleden op de televisie
was te zien. De grote vraag in het nummer is of
wij werkelijke zijn wie wij zijn. Wie kun je nog
vertrouwen als in elk mens een kwaadaardig
buitenaardse wezen schuil kan gaan: je
vrienden
?
Dit is een greep
uit de negen songs die Buildings
bevat. Ik hoop dat je nieuwsgierig bent geworden
naar onze nieuwe CD. Wij willen alle fans
bedanken voor de vele mailtjes die wij ontvingen
met de vraag om een nieuwe CD te maken. Ik weet
zeker dat wij jullie niet hebben teleurgesteld.
|
|
|